Er du en av dem som irriterer deg over syklister som suser forbi deg på vei til eller fra jobb? Eller vil du veldig gjerne hatt litt ekstra krefter på lur til en liten bakkespurt?

Kristian Andre` Fløysvik fra Hommersåk arbeider til vanlig ved sykkelbutikken Bike Brothers Forus rett ved Kvadrat som butikksjef. Han er tidligere aktiv konkurranse syklist og er butikkens ekspert på pendling med sykkel.

Kristian Andre` Fløysvik er ennå svært aktiv på sykkelsetet som om han ikke lenger sykler aktivt.

Elsykkel eller vanlig sykkel til jobbpendling?

Han bruker både elsykkel og vanlig sykkel til daglig. Her er hans tips og triks til hvordan man sykler til jobben som en proff.

Først og fremst så må vi spørre om det mange lurer på? Får man noe utbytte helsemessig ved å bruke el sykkel i forhold til vanlig sykkel Kristian?

Jeg bruker elsykkel til jobb annenhver dag og jeg kan avkrefte først som sist at det ikke er trening å sykle til jobb med elsykkel. En bruker selvsagt mer energi på en vanlig sykkel med samme fart, men det fine med elsykkelen er at du har mulighet til å ta det helt rolig hvis du vil det, og du kan bruke mye krefter dersom du vil det. Jeg merker at jeg bryr meg mindre om værvarselet når jeg bruker elsykkel. Om vinteren bruker jeg bare elsykkel som fremkomstmiddel.

Er det andre fordeler med elsykkel som fremkomstmiddel?

På de 18 kilometerne til jobb er det pluss/minus ett minutt om jeg  bruker elsykkelen. Dersom jeg bruker min vanlige sykkel varierer turen med 12 minutt med samme energibruk. Det blir derfor veldig forutsigbart med elsykkelen. En annen fordel er om jeg skulle være litt pjusk og ikke ønsker å "pushe" lungene og helsen så slipper jeg nå å bruke bilen. Da er det bare å sykle elsykkel og sette den på modus "mest mulig hjelp". Tidligere måtte jeg ta bilen og da ble det veldig tungt å komme i gang igjen med syklingen. Regnet bryr jeg meg også mindre om når jeg sykler elsykkelda du kan kle deg endel varmere og ikke trenger å være kald i det du starter å sykle for å ikke bli for varm.

Hva er viktig å huske på når du sykler til jobben?

 Først og fremst er det utrolig viktig å lage seg gode rutiner. Gjerne fra morgenen helt til du står i dusjen etter sykkelturen hjem fra jobb.

For meg personlig er det enklere å sykle til jobb fem dager i uken enn for eksempel tre dager i uken. Grunnen til dette er at da har jeg en annen innstilling når jeg våkner. Jeg har liksom ikke noe annet valg.

Bonus er at du setter mer pris på utsikten fra sykkelsetet enn når du suser forbi i bilen.

På vei til jobb på morgenen langs sykkelstien ved Dybingen før Vatne.

Hva slags utstyr bør en jobb syklist ha?

Like viktig som gode rutiner, er gode klær og godt utstyr. Jeg tar alltid på meg sykkelshorts og en overdel, og kler meg etter været. Jeg sykler hver dag med elsykkel og landevei sykkel, jeg kler meg noenlunde likt, men min erfaring er at jeg bruker et ekstra plagg på overkroppen når jeg sykler med elsykkel. Dette fordi jeg sykler med lavere puls og normalt i høyere fart.Dette er de viktigste klesplaggene en jobbsyklist bør ha:
- 2 par sko: helårs sko og vintersko- 3 jakker : en regnjakke, en vindjakke og en jakke som ikke er vindtett(bruker sistnevnte som mellomplagg på elsykkel)- 2 par hansker: et par for vår/høst so er vindtett og fungerer mellom 4-12 grader og et par som fungerer fra minus 20 grader og opp til 5 grader- hjelmlue med vindtett front- helsetrøye(gjerne fra Brynje)- 2 par bukser: en lang sykkelbukse som er vindtett og en lang sykkelbukse som ikke er vindtett men lun.- Buff- Skotrekk for helårskoene- Hjelm

Hva har du i sidevesken da?

Jeg bruker sekk, men det er også greit å bruke sidevesker. I sekken min har jeg følgende:
- Pumpe- Dekkspaker x 2( til å ta av dekket)- Ekstra slanger til 2 forskjellige typer da jeg veksler mellom elsykkel og landeveisykkel.- Co2 patron ( bruker dette i nødstilfeller dersom jeg har dårlig tid eller det er veldig kaldt for å spare tid)- Skum ( bruker dette som er en enda raskere løsning enn Co2- versjonen om jeg har veldig dårlig tid)- Kjedekutter- Splint/hurtiglås til kjedet for begge syklene.

Tilbake til rutiner, hva legger du i det å ha gode rutiner?

Jeg anbefaler å ha en spesifikk plass å tørke klærne. Gjerne en plass det er oppvarmet golv. Selv henger jeg klærne på tørkerommet etter hver tur. Her får jakker, bukser og sko tørket av seg til neste dag. Dette gjør det lettere å ha kontroll på hvor ting befinner seg , og det blir enklere å forholde seg til.

Hva med sykkelen da?

Når det gjelder vedlikehold av sykkelen pleier jeg å vaske den med såpevann en gang i uken. Siden jeg sykler 36 km hver dag gjør jeg dette en gang i uken. Jeg pleier også å bruke avfetting på en svamp, og gå over drivverk og ramme(ikke spray direkte på sykkelen da dette kan tørke ut lagrene) Deretter skyller jeg av med en bøtte med vann. På gaffelbeina kan det være lurt å tørke av med en ren fille.Husk å smøre kjedet før hver tur,spesielt dersom du har brukt avfetting. Gjør du lignende dette så vil du merke at du får mindre slitasje og færre utgifter på sykkelen og at jobbsyklingen blir mye enklere på grunn av at du er mye bedre forberedt.

Bike Brothers Forus har stort utvalg elsykler til alle formål og prisklasser.

Noe annet en aspirerende jobbsyklist bør tenke på?

Kjedet kan ryke og dekket kan punktere. Dette er egentlig ikke så ille dersom du har det riktige utstyret og verktøyet tilgjengelig. Det er for øvrig svært sjeldent at kjedet ryker. Jeg personlig har aldri røket et kjede og jeg har tilbakelagt ca 100 000 km med jobbsykling til nå. Du kommer nok ikke til å få bruk for kjedekutter, men jeg liker å vite at jeg har det jeg trenger for å komme meg videre om uhellet er der.

Tips for å unngå at kjedet ryker: Unngå feilgiring, unngå giring ved høy belastning på kjede, bytt kjede i rett tid( bruk gjerne kjedemåler)

Se over at "dropout/girøre" og gir er riktig justert. Hører du ulyder og har problemer med giringen så bør du ikke bruke de tyngste og letteste gir da kjedet kan hoppe av kassetten.

Du nevnte noe med at dekket kan punktere?

Ja det skjer oftere enn at kjedet ryker-men har man slange, pumpe og/eller guffe på boks er det ikke noe problem. Vi i Bike Brothers har en video om hvordan det gjøres.

https://www.youtube.com/watch?v=YX5u1na6lCo

Tips for å unngå punkteringer:

- Sykle med riktig dekktrykk

- Se over dekkene for å fjerne småstein/glass/spisse gjenstander

- Bytt dekk før det er for slitt

Jeg vil gjerne legge til noe til slutt. Jeg anbefaler samtlige å teste ut en god elsykkel, jeg sier god elsykkel for det er så vanvittig stor forskjell på elsyklene. For meg er det viktig at motoren ikke er for dominerende. Det må kjennes naturlig ut , det optimale er at du bare kjenner deg sterkere og ikke får følelsen av å bli dyttet.

Jeg bruker også elsykkelen om jeg skal ha meg en treningstur, for meg så blir det kjekkere å sykle med elsykkel enn en vanlig sykkel. Ikke så lett å sette ord på dette , men jeg prøver . Til sammenligning kan jeg si at om du skal ut å løpe og ikke er i veldig god form så blir løpeturen veldig tung og du får sjelden godfølelsen på selve løpeturen. Bruker du elsykkel så kan du slå av motoren( da blir det tyngre enn en vanlig sykkel) eller justere på nivåene alt etter hvrodan du føler deg. Det er kjekkere å sykle i 25 km/t opp Hogstadbakken enn å sykle i 10 km/t. Jeg vil påstå at etter 1 år med elsykkel så er jeg ikke i dårligere form nå enn når jeg kun syklet med vanlig sykkel.

Det er lettere å overvinne dørstokkmila når du skal ut på elsykkelen i forhold til en vanlig sykkel da du velger selv om du vil ha en rolig tur eller en hard tur. Ofte så er de første 30 minuttene de tøffeste.

Ja du kan ta det relativt rolig med en vanlig sykkel også, men da sykler du 10 km/t opp Hogstadbakken istedenfor 25 km/t. 25 km/t er hvertfall mye kjekkere for meg.

Noe av utvalget Bike Brothers har i butikken.